woensdag 8 juli 2015

Gallische wegen en geheimzinnige bouwwerken

Altijd had ik gedacht dat de Romeinse wegen in en rond ons dorp door de oude Romeinen waren aangelegd. Mijn trouwe gids Christian wist me te vertellen dat ze veel ouder zijn. De Romeinen maakten er gebruik van en pasten ze aan, ook maakten ze er aaneengesloten netwerken van. De wegen zijn echter van Gallische oorsprong. Ze worden hier Chemins Gaulois genoemd. Ze zijn meestal redelijk smal en bieden plaats aan een voetganger met één beest. De weggetjes worden aan weerszijden geflankeerd door stenen muren, soms laag, soms hoog. Je treft ze zowel in open veld als in de dichte bossen aan.




Aan de weggetjes kom je van tijd tot tijd zeer oude bouwwerken tegen. Die hebben de tand des tijds kunnen doorstaan omdat ze volledig uit natuursteen zijn opgetrokken, zonder gebruik te maken van hout dus. De mooiste die ik tot nu toe tegenkwam, is ooit gebouwd geweest als drogerij. Het dak is hoog en krijgt bovenaan de vorm van een schoorsteen terwijl er onderin ventilatiegaten zitten. Welke oogst werd hier ooit gedroogd?



Met grote regelmaat ontdek je een stenen cabane langs de weggetjes die slechts ruimte bieden aan één persoon. Die waren bedoeld als schuilplaats bij onweer.


Zelfs ontdekte ik een cabane, zeer bijzonder, die uit drie afzonderlijke vertrekken bestaat. Hij is van een wonderschone architectuur. Er zullen ooit mensen hebben gewoond, want er zijn nog duidelijke restanten van een stenen veekraal. Van één element dat ik rond Saint-Pompon aantrof, kan ik de functie niet begrijpen. Het betreft een muur tussen de wijngaarden die op sommige plaatsen wel twee tot drie meter dik is. Daarin zijn diverse cabanes gebouwd.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten